9 Tip Mudah Membuat Permohonan Kerja Melalui E-mail


Menerima email permohonan rasmi dari pelajar adakalanya membuat majikan tepuk dahi. Manakan tidak. Hampir 90% permohonan tidak dibuat secara rasmi.

Kongsikan tip dibawah. Moga bawa manfaat bagi semua pelajar.

1. Gunakan nama akaun email yang sopan.

Ia mencerminkan keperibadian pelajar. Nama akaun email ala-ala hipster atau gothik tidak sesuai langsung digunakan apabila membuat permohonan rasmi.


2. Hormati privasi syarikat yang bakal menerima email anda.


Jika ingin menghantar kepada lebih daripada satu syarikat, letakkan alamat e-mail anda sendiri pada ruang TO, dan alamat email penerima-penerima yang ramai itu pada ruang BCC BUKAN CC.


3. Majikan yang menerima permohonan anda, apabila melihat nama majikan lain di ruang CC akan membuat pelbagai persepsi.


Paling popular adalah pelajar seorang malas.


4. Pastikan tujuan email ditulis dengan ringkas.

Contoh “Permohonan Latihan Industri” atau “Permohonan Jawatan Kosong”. Ini penting.

Syarikat menerima beratus email dalam sehari. Dengan menulis tujuan email, anda membantu majikan mengetahui tujuan e-mail tersebut dihantar kepada mereka.

5. Serlahkan kesopanan dengan menghantar e-mail mengandungi ucapan selamat dan penutup yang sopan dan ceria.

Ingat ini adalah “email rasmi”.

Bukan hantar krpada sahabat handai. Ucapan tambahan seperti terima kasih atau penghargaan akan menambah nilai e-mail yang dihantar.

6. Nyatakan tujuan menghantar email tersebut dalam ruangan yang disediakan.


Gunakan Bahasa Melayu Tinggi untuk mengelakkan kesalahfahaman apabila dibaca majikan. Jangan sesekali menulis kepada syarikat seperti menulis kepada rakan-rakan anda.


7. Jika anda memerlukan jawapan segera, atau mempunyai tarikh akhir untuk menghantar borang, nyatakan di dalam e-mail tarikh yang diperlukan supaya penerima peka ada tarikh yang perlu diikut.

8. Paparkan inisiatif anda – jika mempunyai pelbagai borang yang perlu diisi oleh syarikat, gunakan inisiatif dengan mengisi sendiri borang tersebut.

9. Jika menghantar lampiran fail, pastikan ia dari fail yang boleh dibaca.

Ini menjimatkan masa syarikat untuk memuat turun fail anda.


Namakan fail sesuai dengan isi kandungan dan nyatakan juga kandungan fail tersebut. Contoh fail ‘Resume’ mengandungi butiran peribadi dan pengalaman pelajar.


Permohonan pelajar melalui e-mail mencerminkan IPTA dan IPTS itu sendiri.


Ramai tenaga pengajar melatih pelajar membuat permohonan rasmi. Cuma tidak ramai yang tahu rupa sebenar pelajar menghantar e-mel mereka.

No comments:

Powered by Blogger.